Mikor támadható az adatbázis-kutatás?
Egy minapi Kúria-döntés a NAV-nak a transzferár-ellenőrzések során a benchmarkokat kifogásoló gyakorlatát vette górcső alá egy, a 2012-2013-as adóévekre végzett átfogó vizsgálat apropóján.
A Kúria leszögezte, ha a NAV érdemben vizsgálja az adózó transzferár-elemzéshez használt módszerét, a bíróság előtt az egyébként szakkérdés bizonyításának is helye van. Tanulsága még az esetnek, hogy a NAV az adóellenőröktől rugalmasságot vár el, ami alapján a revizornak figyelemmel kell lennie az adózó üzleti megfontolásaira, és a vizsgálatot az adózó szemszögéből kell elkezdenie. Ha az adózó szűrési stratégiája reprodukálható, és keresési lépései adekvátak voltak, a szűrés nem vethető el, legfeljebb korrigálható, hogy a javított minta jobban megfeleljen a szokásos piaci árelvnek.
Az azonban nem elfogadható hatósági magatartás, ha az öszehasonlító adatok körüli bizonytalanságot – nem igazolhatóan az összehasonlítás fokozása érdekében – azzal kívánja a NAV saját hatáskörben feloldani, hogy a kimunkált piaci sáv középértékére történjen a kiigazítás. Az ítélet ez utóbbi vonatkozása azért érdemel kiemelt figyelmet, mert a tavaly nyári adótörvénymódosítás a transzferár-kiigazítást – főszabályként – most már a mediánra követeli meg.
Az előzetes várakozásoknak megfelelő jogszabály lépett hatályba
Legutóbbi, transzferárazással foglalkozó hírlevelünkben még csak kilátásba helyezett változtatásként számoltunk be a kapcsolt ügyleteket érintő, részletes adatszolgáltatási kötelezettségről. A tervezettből tény lett, immár biztos, hogy számolni kell a tao-bevallás kibővült soraival, és a 2023-as évtől a helyi dokumentum osztódásával. Ez utóbbi azt is jelenti, a hiányzó nyilvántartásokra egyenként megállapítható, tavaly nyáron 2-ről 5 millió Ft-ra (kb. 12 ezer euróra) emelt mulasztási bírság-tételek is sokszorozhatók.
Kiemelt hangsúlyt kell tehát fordítani a transzferár-dokumentáció időben való elkészítésére, ideértve az összehasonlító tanulmányt is, hogy már a kimunkált, aktuális piaci sávot lehessen a bevallásban szerepeltetni. Érdemes azt is megfontolni, a nyilvántartás pl. egy önálló részben külön is tartalmazza a tao-bevallásba beillesztendő valamennyi adatot. A funkcionális elemzés fontossága megnő, és végig kell gondolnunk azt is, a kapcsolt szerződések megfelelően alátámasztják-e az elemzésben állítottakat.
Nem dőlhetünk hátra a tao-bevallás benyújtása után sem. A számviteli és egyéb nyilvántartási rendszerünkben meg kell teremteni annak lehetőségét is, hogy a 2023-as adóévtől átláthatóan tudjuk levezetni a kapcsolt ügyletek elemzéséhez felhasznált adatok forrásait. A 2023-as adóévtől a helyi dokumentum újra részekre szakad majd: ahány típusú kapcsolt ügylet van, annyi nyilvántartás kell, és még egy darab közös, az adózóra vonatkozó ismertető. Emellett az adatszolgáltatási kötelezettség is velünk marad majd.
Az olvasottakkal, illetve adózást érintő kérdésekkel kapcsolatban forduljanak bizalommal munkatársainkhoz:
Vadkerti Krisztián, Partner, vadkerti.krisztian@pkf.hu
Pénzely Márta, Manager, penzely.marta@pkf.hu
Magyarné Schilling Franciska, Junior tanácsadó, magyarne.schilling.franciska@pkf.hu
A Hírlevélben foglaltak csak tájékoztató jellegűek. Nem helyettesítik a szakmai tanácsadást, amely szükségszerűen figyelembe veszi az adott helyzet körülményeit. Fenntartjuk a jogot, hogy a Hírlevélben foglalt információt és véleményeket megváltoztassuk, értesítés nélkül. Sem a PKF, sem a partnerei vagy alkalmazottai nem vállalnak felelősséget a Hírlevél teljességéért és pontosságáért, valamint bármely olyan kárért, amely abból ered, hogy ezen Hírlevél alapján cselekedtek vagy tartózkodtak a cselekvéstől.
PKF Hungary is a member firm of the PKF International Limited family of legally independent firms and does not accept any responsibility or liability for the actions or inactions of any individual member or correspondent firm or firms.
A PKF Magyarország a PKF International Limited, egy jogilag egymástól független cégekből álló család tagja, és nem vállal felelősséget vagy kötelezettséget bármely tag vagy együttműködő társaság tevékenységéért vagy mulasztásáért.